Billedernes første lag: Anorganiske former. Billedernes andet lag: Organiske former.
Krystaller - fordi Niels Steensen var den første, som udforskede krystallernes dannelse og form. Geometriske krystaltegninger [midt]. Måleinstrumenter.
Organer - fordi Niels Steensen arbejdede med hjernens anatomi [venstre], hypofysen og opdagede under dissektion af et fårehoved ørespytkirtlens udførselsgang [højre]. Hans nok største opdagelse er, at hjertet blot er en muskel [midt].
Det Anatomiske Teater i København er antydet [midt].
I Firenze dissekerer han en 1800 kg tung haj. Da han når til tænderne, ser han straks disses lighed med de såkaldte tungesten, som i stort antal kunne findes i Italien. Steensen beviser, at tungestenene er fossile hajtænder [venstre], og at findestederne således har været under vand.
I 1666 begynder Niels Steensen at arbejde teologisk med eukaristien, Kristi nærværelse i alterbrødet, inspireret af Kristi Legemsfest i Livorno [antydet midt].
Niels Steensens våbenskjold: Hjerte med kors [antydet midt].
Tekster af Niels Steensen:
Hjertet - kun en muskel: "Man har anset hjertet for at være sædet for den indre forbrænding, sjælens trone. Enkelte anså det endda for at være selve sjælen. Man har æret hjertet som sol, endda som en konge, mens du ved nærmere prøvelse ikke finder andet end en muskel. Man savner intet i hjertet, som ikke også findes i en muskel, ej heller finder man noget i hjertet, som ikke tilkommer en muskel."
[Fra "De Musculis et Glandulis"]
Om hjernens anatomi: "Mine herrer! I stedet for at love Dem at tilfredsstille Deres videbegærlighed med hensyn til hjernens anatomi, tilstår jeg ærligt og offentligt, at jeg intet kender til den. Jeg ville af mit ganske hjerte ønske, at jeg var den eneste, der var nødt til at tale således. Thi jeg ville da med tiden kunne drage nytte af de andres viden, og det ville være en stor lykke for menneskeslægten om dette organ, som er det finest byggede af alle, og som meget hyppigt angribes af farlige sygdomme, var lige så godt kendt, som mange filosoffer og anatomer forestiller sig."
[Forelæsning 1665 i Paris]
"Og dette er anatomiens sande formål, at tilskueren gennem legemets kunstfærdige bygning løftes op til at fatte sjælens værdighed og følgelig gennem legemets og sjælens undere at kende og elske Skaberen"
[Indledningsforelæsning i Københavns Anatomiske Teater 1673]
"Hvis en ganske lille del af den menneskelige overflade er så skøn og i den grad påvirker beskueren, hvilke skønheder ville vi da ikke få at se, hvilken henrykkelse ville vi da ikke føle, hvis vi kunne skue hele legemets kunstfærdige indretning, sjælen, der har så mange og så sindrige midler til sin rådighed, og alle disse tings afhængighed af den årsag, som kender alt, hvad vi er uvidende om."
[København 1673]
"Skønt er det, vi ser, skønnere er det, vi erkender, skønnest af alt er det, vi ikke fatter."